Tips voor een goede nachtrust

Een fijne nacht slapen zorgt voor een fit en energievol leven. Wanneer je een nacht goed geslapen hebt ervaar je een uitgerust en fit gevoel. Toch ervaart lang niet iedereen een goede nacht. Als je veel last hebt van stress of lichamelijke klachten kan je last hebben van een slechte nachtrust, of zelfs slaapproblemen. Dit resulteert in slecht in een remslaap komen, heel onrustig slapen of in het uiterste geval zal je niet in slaap kunnen vallen. Met onze praktische en bruikbare tips kan jouw hel nacht transformeren in de fijnste nachtrust die je ooit hebt gehad zodat je weer uitgerust en energievol de dag kan beginnen.

Geen nachtrust is hetzelfde zonder een perfect matras en hoofdkussen

Zonder een matras en hoofdkussen dat perfect bij je lichaam past, zul je niet goed kunnen slapen. Daarom is een matras en hoofdkussen dat zich aanpast aan jouw postuur en slaaphouding cruciaal bij een goede nachtrust. Je matras bepaalt al voor zeventig procent jouw nachtrust, daarom is het logisch dat wanneer je matras niet goed bij je postuur en houding past je ook minder goed slaapt. Ditzelfde probleem kan bij je hoofdkussen optreden als deze niet goed bij je lichaam past. Het kussen kan namelijk te hard of zacht zijn, dit kan zorgen voor een minder goede rem slaap. Diverse leveranciers hebben daarom modellen qua zachtheid en hardheid, zoals bijvoorbeeld Silvana. Het hoofdkussen Silvana is verkrijgbaar in zacht, extra zacht en extra stevig.
Indien je een matras en hoofdkussen zoekt die zich naar jouw eisen voldoen, moet je met allerlei factoren rekening houden. Om te beginnen is je slaaphouding heel belangrijk om naar te kijken. Lig je liever op je rug? Dan zul je niet dezelfde keuze maken als iemand die graag op zijn buik of zij slaapt. Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden

Een aangenaam dekbed zorgt voor een goede nachtrust

Het voordeel van een goed dekbed wordt vaak ondergewaardeerd terwijl het passende dekbed vaak een enorm verschil kan maken. Een dekbed dat goed bij jouw lichaams- maar ook slaapkamertemperatuur past, zorgt ervoor dat je vaster en fijner slaapt. Verder is het ook van belang dat je beslist voor jezelf wat jij fijn vindt liggen. Hierbij moet je denken aan een verzwaard of licht dekbed. Dit is handig om te weten wanneer je gaat informeren naar de verschillende materialen die voor dekbedden worden gebruikt. Dit kan van wol tot dons zijn, alles is mogelijk. Dekbedden worden uit allerlei soorten samenstellingen gemaakt, precies aangepast op jouw lichaamstemperatuur, slaapomgeving maar ook allergieƫn. Meer weten over dekbedden? Bekijk dan alle informatie en mogelijkheden van Bedsupply.

Een regelmatig slaappatroon doet wonderen

Een goed initiatief wat je kan nemen om een uiterst goede nachtrust te hebben, is regelmaat gebruiken in je slaappatroon. Wanneer je elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en op hetzelfde tijdstip opstaat, ontstaat er een regelmatig ritme in je lichaam. Na een tijd voel je een verschil in je lichaam. Je lichaam is zo gewend geraakt aan het nieuwe ritme dat het vanzelf op hetzelfde tijdstip moe wordt. Dit gebeurt ook wanneer je op staat. Stel je zou elke dag om acht uur opstaan, dan zal dit na een tijd automatisch gebeuren. Je hoeft dan geen wekker meer te zetten, je lichaam heeft een eigen wekker gecreƫerd.

De perfecte temperatuur voor je slaapkamer

Naast het juiste matras, dekbed en een goed slaappatroon is de juiste temperatuur ook heel belangrijk voor je nachtrust, maar ook lawaai of te veel licht kan je slaap verstoren. Lawaai is lastig op te lossen maar je kan gemakkelijk wat doen aan lichtinval of de temperatuur. Tegen een vervelende lichtinval kan je een donker gordijn aanschaffen. De verwarming kan je ook zeker een aantal graden omhoog of naar beneden schroeven. Deze temperatuur in je slaapkamer hoort ongeveer tussen de zestien en de achttien graden Celsius te zijn. Wat ook bevorderlijk is voor je nachtrust is frisse lucht, zet daarom het raam een stuk open zodat er frisse lucht je slaapkamer binnen kan stromen. Deze tips kunnen je slaap zeker bevorderen.

Gerelateerde artikelen