5 tips voor een opgeruimd thuiskantoor

Niets is zo vervelend als een werkruimte vol met rommel. In een opgeruimd thuiskantoor is er minder afleiding en kun jij je een stuk beter concentreren. Om je op weg te helpen hebben wij 5 tips voor een opgeruimd thuiskantoor op een rij gezet.

Ruim aan het eind van de dag op

Neem aan het einde van de werkdag even 5 tot 10 minuten de tijd om losse rommeltjes en spullen op te bergen. Zo start je jouw nieuwe werkdag in een schone en nette werkomgeving. Laat je rommel ook niet ophopen, want voordat je het weet zit je in een berg met rotzooi en weet je niet weer waar je moet beginnen. Door dagelijks even op te ruimen hoef je telkens maar een beetje te doen en houd je het netjes.

Creëer en eigen plek voor je spullen

Richt je thuiswerkplek praktisch in zodat je weet waar je jouw spullen kunt vinden en na gebruik kunt opbergen. Richt jouw thuiswerkplek dus zo in dat alles een eigen plekje heeft. Waardevolle spullen gaan in de brandwerende kluis, je laptop schuif je aan het eind van de dag in je bureaulade en alle losse pennen verdwijnen in de pennenbak. Hierdoor voorkom je dat het een zooitje wordt.

Maak je thuiswerkplek schoon

Opruimen zorgt voor een overzichtelijke werkplek waar je efficiënt kunt thuiswerken, maar het is net zo belangrijk dat jouw werkplek schoon is. Plan wekelijks een vast moment in waarop je schoonmaakt zodat het stof en vuil niet langzaam ophoopt. Even stofzuigen, een stofdoek over je meubels en een doekje over je toetsenbord: het doet wonderen voor de uitstraling van jouw thuiskantoor.

Eet aan tafel en niet achter je computer op je thuiswerkplek

Zorg ervoor dat je werkruimte echt een werkruimte is en lunch even aan de keukentafel. Of neem een paar boterhammen mee naar buiten zodat je deze tijdens een wandeling op kunt eten. Werk je aan de eettafel? Eet dan niet direct boven je toetsenbord, want hierdoor komen er allemaal kruimels tussen de toetsen te zitten. Door je lunchpauze echt in te richten als pauze zorg je ervoor dat je weer even de batterij op kunt laden en in de middag weer vol frisse energie aan het werk gaat. Dit helpt je om succesvol thuis te werken.

Zorg voor opbergkratjes en een labelprinter

Je kunt pas goed opruimen als je de juiste spulletjes in huis hebt. Opbergkratjes zijn onmisbaar voor een opgeruimd thuiskantoor en verkrijgbaar in verschillende kleuren en formaten. De kratjes zijn makkelijk te stapelen en te labelen. Hierdoor weet jij wat er in ieder kratje zit zonder dat je deze uit de kast hoeft te trekken. Hetzelfde geldt voor documentmapjes: plak er een labeltje op met het onderwerp en berg netjes op in een documentdoos en voorkom zo dat de documenten stof liggen te vergaren.

Gerelateerde artikelen